Fyresdal 2012:
Dato/klokkeslett: 21 Sep 2018, 21:23

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Dette emnet er stengt; du kan ikke redigere eller legge inn nye innlegg.  [ 2 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Praktisk info ang flyging på Rakkestad *OPPDAT 14/10-2012*
InnleggSkrevet: 15 Mar 2010, 01:48 
Avlogget
Site Admin

Registrert: 08 Okt 2009, 14:39
Innlegg: 143
Hei!

En liten endring først; siste oppdatering kommer nå øverst i tråden.

*Oppdatering 14/10-2012 - Ny plassering av depot.

Ny plass for depot / parkering blir til høyre for Blom hangaren og ut mot stripa. Dvs at vi parkerer bilene med snuta sørover. Begynn nærmest Blom slik at vi ikke kommer i konflikt med taksevei B.
Det er registrert kjøring på grusveien - dette er ikke lov og vi har nok en gang fått varsel om dette.

Alle som skal inn og ut på Rakkestad skal kjøre gjennom bommen.


*Oppdatert 1/3-2012 - Endring i flyplassavgift*

Her kommer litt info og retningslinjer for JON medlemmer som ønsker og fly på Rakkestad i 2012.
Flydager og hvem som er flyansvarlig vil bli informert om her på forumet fortløpende under "stevner og flydager".

:arrow: Avgift for å fly på Rakkestad er vedtatt til kr 1.000,- for 2012. Betalingsfrist for 2012 er 1 April 2012 (ingen spøk ;)) eller før man kan benytte flyplassen før denne dato.
Flyavgiften er senket fra 2.000,- til 1.000,- i 2012 med mål om å få flere aktive brukere på Rakkestad. Dette forutsetter 10-15 nye brukere om regnskapet skal gå opp og flyavgiften kan holdes lav også i fremtiden.

Avgiften betales til konto: 6201.05.59788 (NB: Ny konto) Betalingen merkes med "Rakkestad 2012 + Fornavn, Etternavn". Bestill kvitteringsoblat som festes på medlemskortet fra NLF.
Intil oblat mottas kan Kvittering medbringes og fremvises flyansvarlig for registrering. Det forutsettes gyldig medlemskap i JON og NLF for 2012.
Langveisfarende som ønsker å besøke oss, bes ta kontakt med styret. .

:arrow: Vi bor i et land med mye vær, og en flydag kan bli avlyst pga. dårlige værforhold eller annet. Medlemmene rådes til å sjekke her på forumet før avreise, evt. ringe til den som er flyansvarlig den dagen om det er usikkerheter rundt været.

:arrow: Alle skal ha lest og forstått driftshåndboken samt skrevet under på dette. De som var på årsmøtet skrev under der. De som ikke har skrevet under tidligere vil kunne gjøre det på plassen før man flyr.
Driftshåndboken finner du her: http://www.enrk.net/dokumenter/DH-Bok_11012010.pdf

:arrow: Rakkestad er en operativ flyplass, Derfor er bommene inn til anlegget bestandig stengt og låst. Nøkkel til bommen vil bli å finne i radio kofferten, og flyansvarlig skal være førstemann gjennom bommen ved avtalt flyving og sistemann ut. Bommen skal holdes stengt, så husk på å lukke etter deg ved inn/ utkjøring. 1.Det er utstedt forbud om å demontere banelys.
2.Fly ansvarlig har ansvaret for å låse som sistemann.
3.Husk å kjøre sakte og forsiktig, og ta hensyn til de andre brukerene, ref. tilsendt instruks.

:arrow: Førstemann på plass (flyansvarlig) skal parkere opp mot feltet ved siden av blom hangaren. De som kommer etterhvert parkerer så tett som mulig så vi ikke opptar mer plass enn nødvendig.

:arrow: Støy er et høyaktuellt tema, og bonden som holder til nærmest (45 grader ut til venstre) har allerede klaget. Så det er meget viktig at flyområdet overholdes.
Vi skal ikke fly lenger enn enden på bane 33 i Nord (venstre). Fra baneenden går grensen så 45 grader utover i sørlig retning i ca 200 meters lengde før den så går rett sydover paralelt med banen. I sørlig retning (til høyre) går grensen ved enden på bane 15, eller i praksis så langt det er naturlig å fly.
Kartet ser du nederst i denne posten her eller her hvor du kan klikke deg rundt og zoome selv: http://kart.gulesider.no/m/p8TSg Studér og forstå kartet!
Det ene punktet i kartet er stedet vi står og flyr fra. Det andre punktet er gården til bonden som klager.
Når vi står og flyr, står vi på høyre hjørne av takseveien. Med det vinner vi ca 15 meter lengre avstand til bonden.

:arrow: Fuelsøl. Det er nylagt asfalt på stedet og det skal ikke søles fuel. Fuelsøl lager stygge flekker og løser opp asfalten. Enten får man unngå å fylle tanken helt full så man er helt sikker på at ikke blir noen form for søl, eller så skal overflow tank benyttes. Det skal ikke søles noe fuel, punktum.

:arrow: Området skal holdes ryddig og pent. Ta med egen søppel! Dette gjelder også sigarettsneiper og porsjonsnus.

:arrow: Ved take-off eller landing med fullsize fly skal personer og fly/ utstyr være utenfor sikkerhetsonen. Det vil si ca. 10-15 meter fra kanten på stripa. Foran denne linjen skal kun Pilot(er), medhjelper og evt. flyansvarlig befinne seg ellers. Fly i kø for start-up holdes bak denne linjen.

:arrow: Det er viktig at modellene er i god teknisk stand. Både i luften og på bakken. Understell som lekker/ ikke vil ut, bremser som ikke fungerer og dårlig styring som sender modellen utenfor banen eller i et landingslys så modellen må hentes er kjedelig når det er en fullsize på finale som må avbryte. Slike tilfeller må holdes til et absolutt minimum og eier og pilot kan gjøre mye for å unngå at slike situasjoner oppstår.

:arrow: Flyving skal alltid foregå med en vingmann/spotter, og innenfor anvist flyområde, se skisse.

:arrow: All start og stopp skal foregå i readyboks, ha alltid brannslukker tilgjengelig. Ellers skal fly og utstyr stå bak bilene for å holde takseveien åpen.

:arrow: Failsafe skal settes til tomgang eller stopp og HUSK: Sjekk alltid flyet og alle funksjoner FØR take‐off!

:arrow: Medlemmer og andre som ikke skal fly henvises til å parkere utenfor bom/ trafikkområde for fly.

:arrow: Ved eventuelle spørsmål/innsigelser fra tredjepart skal det refereres til inngått avtale mellom Rakkestad Flyplass og Jets of
Norway. Ingen krangling eller diskusjoner skal taes på stedet. Kopi av avtale skal til enhver tid ligge i koffert til flyradio sammen med disse retningslinjer.

De flyansvarlige er pt.:
:arrow: Ståle Pedersen
:arrow: Tor Christiansen
:arrow: Stein Glomnes - Nøkkel
:arrow: Kjell-Roger Øksnes - Nøkkel
:arrow: Rolf Øines
:arrow: Thomas Lorentzen (Oppegård) - Nøkkel
:arrow: Lars Henrik Kjølberg
:arrow: Tom Viktor Karlsen - Nøkkel
:arrow: Roar Leithe - Nøkkel
:arrow: Christen Gjeldset - Nøkkel
:arrow: Jan Jacobsen
:arrow: Jan Harry Svendsen - Nøkkel
:arrow: Arne Skaarer - Nøkkel
:arrow: Christian Orsbye - Nøkkel
:arrow: Thomas Smordalen - Nøkkel
:arrow: Thomas Mathiesen - Nøkkel
:arrow: Jon-Helge Norseth
:Arrow: Tom Storvik

Vel møtt og lykke til 8-)

Bilde

_________________
Hilsen Styret


Topp
 Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Praktisk info ang flyging på Rakkestad *OPPDATERT 19/4-2010*
InnleggSkrevet: 25 Jun 2010, 18:29 
Avlogget
Site Admin

Registrert: 08 Okt 2009, 14:39
Innlegg: 143
*Oppdatert 25/6-2010*
Informasjon om flytider og støyklasser på modeller.

For å begrense støy for naboer har vi sammen med Rakkestad flyplass blitt
enige om og sette noen grenser for tider med modellflyging.

Full-size må også forholde seg til dette, bl.a med tider hvor touch and go
ikke er tillatt pga støy for naboer. Vi må også tilpasse oss disse tidene
for å minimere støyen for naboer av flyplassen for og også kunne benytte
Rakkestad i fremtiden uten for mye bråk og klaging.

Utdrag fra driftshåndboken om T&G tider:
Motorfly

. Touch & Go ikke tillatt:

* I perioden 1 april - 30. sept. Etter kl 1600 på Fredag, Lørdag og dag før
helligdag

* I perioden 1 okt - 31. mars Etter kl 2000 på Fredag, Lørdag og dag før
helligdag

* Alle søndager og helligdager



Vi må derfor dele modellene våre inn i to kategorier mtp. støy. Hver modell
bør vurderes individuelt. Også måten den flyges på spiller inn på
støybildet.

:arrow: 1. Støyende modeller: Modeller som i seg selv støyer mye for omgivelsene,
eller pga. måten de flyves på. F.eks raske modeller som flyges stort og
tungdrevne modeller som flyges mye med høy throttle setting. Endel modeller
med buksebein havner typisk også i denne kategorien.
:arrow: 2. Støysvake modeller: Modeller som avgir lite støy for omgivelsene.
F.eks lettdrevede fly med moderat til lav fart fart som ikke flyges på et
for stort område og stort sett på relativ lav throttle setting.

Flyansvarlig avgjør til syvende og sist om en modell er støysvak eller ikke.
Det kan være lurt og på forhånd bringe på det rene hviken gruppe de
forskjellige modellene hører hjemme i. Ved tvil konfererer flyansvarlig med
andre flyansvarlige.

Reglene vi må forholde oss til er enkle.
:arrow: På tider hvor T&G ikke er tillatt, har vi kun anledning til å benytte
støysvake modeller, og avslutter klokken 20.00.
:arrow: På Søndager og helligdager kan kun støysvake modeller benyttes, og vi
kan fly mellom 12.00 og 18.00

Eksempler på modellflyging i og utenom TG (Touch and Go) tider i perioden 1 april - 30. sept.
:arrow: Fredager: Flyging fra 10.00 til 20.00 -Fra 16.00 kan kun støysvake
modeller benyttes.
:arrow: Lørdager: Flyging fra kl 10.00 til 20.00 -Fra 16.00 kan kun støysvake
modeller benyttes.
:arrow: Dager før helligdager: Flyging fra kl 10.00 til 20.00 -Fra 16.00 kan
kun støysvake modeller benyttes.
:arrow: På Søndager og helligdager: Flyging fra 12.00 - 18.00 -Kun støysvake
modeller hele dagen
:arrow: Resten av uka kan vi fly frem til 22.00, men bør begrense bruk av
støyende modeller på kvelden, f.eks fra kl 19.00
:arrow: I perioden 1 okt - 31. mars er tiden for T&G ikke tillat satt til 20.00 samt Søn og helligdager hele dagen. Dette vil stort sett regulere seg selv da det blir tidligere mørkt.

Skulle det være noen tvil om tider eller andre ting, ta kontakt med styret.

_________________
Hilsen Styret


Topp
 Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Dette emnet er stengt; du kan ikke redigere eller legge inn nye innlegg.  [ 2 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support